EC Launches Media Freedom Talks over Bulgaria, Hungary, UK

Bulgaria in EU | March 22, 2013, Friday // 12:43|  views

EU Digital Agenda Commissioner Neelie Kroes during her visit in Sofia in September 2012. Photo by BGNES

Bulgaria is among the negative examples of media practices, used by the European Commission to ground the need of large-scale consultations on media freedom on the Old Continent.

The consultations are being launched Friday by the European Commission Vice President Neelie Kroes.

One of the main topics would be the independence of media regulators. The EC will seek changes in European legislation if it emerges that there is a need of additional guarantees for this independence.

It is expected that in her Friday address, Kroes would justify the consultations by using as example problems in three EU Member States – Bulgaria for the concentration of ownership and lack of transparency; Hungary for the government closing "inconvenient" media and replacing editorial staff, and Great Britain for wiretapped conversations of journalists seeking sensational stories.

In her speech, leaked to the press ahead of time, and cited by the Brussels correspondent of the Bulgarian National Radio, BNR, there is also a statement that politicians in Brussels often overlook such problems for the sake of party solidarity.

The consultations will conclude on June 7.

After her much anticipated visit in Bulgaria in September 2012, which proved disappointing for Bulgaria's handful of remaining independent journalist, EU Digital Agenda Commissioner Nellie Kroes sent a letter to now-former Bulgarian Prime Minister Boyko Borisov urging him to protect media freedom.

In the letter, Kroes, whose reaction to the massive manipulations in Bulgarian media seemed rather lackluster in September 2012, made it clear once again that she was deeply concerned about media freedom in the country.

The concentration of media in Bulgaria began during the term of the Three-Way Coalition and increased during the term of the Cabinet of Borisov's Citizens for European Development of Bulgaria party, GERB.

It is strongly believed that a very large share of the media market in the country is under the influence and ownership of banker Tsvetan Vassilev (Corporate Commercial Bank, CCB) and former Member of the Parliament from the ethnic Turkish party Movement for Rights and Freedoms, DPS, Delyan Peevski, who was recently and scandalously reinstated as investigator at the Sofia Investigation Office after the Parliament was dissolved.

"New Bulgarian Media Group," which was widely considered pro-government, belongs to Peevski's mother - media mogul and former Head of the State Lottery, Toto, Irena Krasteva.

The group has a near monopoly on the Bulgarian media market, making purchase after purchase.

Peevski, however, does not and never had a company registered in his name, while banker Vassilev prefers to present himself as media consultant for TV7.

In a TV interview at the beginning of February, Borisov commented in an unprecedented admission that honorary, lifetime DPS leader, Ahmed Dogan and his party controlled a large part of media in Bulgaria, grounding it on the fact Peevski was a DPS MP.

"New Bulgarian Media Group" owns BBT TV channel, Weekend Weekly, Monitor Daily, the Telegraf Daily, the Politika Weekly, the tabloid Weekend, the local Veliko Turnovo daily "Borba", the local Plovdiv daily "Maritsa," and several other media outlets.

Most of these newspapers were bought by Krasteva in the summer of 2007, the total purchases amounting to over BGN 10 M.

At the end of 2008, the company also acquired TV7 EAD, and the newspaper Express.

Recent reports have suggested that the media tycoon is eyeing the two dailies with the highest circulation in the country – Trud and 24 Hours.

Corporate Commercial Bank (Corpbank) manages 48% of the monies parked by state-controlled enterprises and 95% of the deposits of the energy holding, which adds up to more than BGN 76 M.

The bank is widely believed to finance the media group

In January, the European Commission announced that it has decided to refer Bulgaria to the EU's Court of Justice over the assignment of digital broadcast spectrum as the country awarded the licenses for its multiplexes to only two companies - Latvia's Hannu Pro (four) and Slovakia's Towercom (two).

At first it was not clear who stands behind the foreign investors, but soon the names of Tsvetan Vassilev and Irena Krasteva, popped up in all deals.

After Borisov's resignation on February 21st amidst huge protest rallies across Bulgaria, some the media outlets in the group, particularly TV7, shockingly changed course and from being pro-government became Borisov's strongest critics.

We need your support so can keep delivering news and information about Bulgaria! Thank you!

Tags: Boyko Borisov, Ahmed Dogan, Delyan Peevski, Irena Krasteva, New Bulgarian Media Group, Ivan Kostov, Democrats for Strong Bulgaria, GERB, Movement for Rights and Freedoms, media freedom, EU, media freedom, Neelie Kroes, EU Commissioner, media, EU Commissioner for Digital Agenda, Boyko Borisov, Prime Minister, transparency, Tsvetan Vassilev, Irena Krasteva, Central Cooperative bank, EIBank, DTT, Corporate Commercial Bank, New Bulgarian Media Group, ORS, Oesterreichischer Rundfunksender, Brussels, multiplexes, DTT, Competition Protection Commission, Oesterreichischer Rundfunksender, Corporate Commercial Bank, European Commission, Communications Regulation Commission, Bromak, Communications Regulation Commission (CRC), Hannu Pro, Towercom, BNR


» Related Articles: